Mi az a stílus?

Sokan használjuk a mindennapokban a stílus szót, azonban tisztában vagyunk-e azzal, hogy milyen sokrétű a jelentése?

Mi is a stílus? Nehéz megfogalmazni, hiszen mindenkinek mást és mást jelent, rendkívül szubjektív fogalom, az biztos, hogy az önazonosság, a harmónia, az esztétikum mind-mind a stílus tárgykörébe tartozó fogalmak.

 Eredetileg az íróvesszőt jelentette, amivel a viasszal bevont táblákra a rómaiak a betűket karcolták. De jelentette valakinek az írásmódját is.

Általában a kifejezés művészetét értjük alatta. Amivel általában  foglalkozunk, az alapvetően az öltözködéssel, viselettel, ruhákkal kapcsolatos stílus.

Rögtön az elején érdemes különbséget tenni a divat és a stílus fogalma között. A divat folyamatos változásban van, ami egy adott időszakban divatos, a következőben nem feltétlenül az. Leegyszerűsítve azt is mondhatnánk, hogy divatos az, amit a ruhamárkák üzleteiben éppen aktuálisan kapni lehet.

Ezzel ellentétben a stílus örök, egy egész életre szól. Nem csupán az öltözéket értjük alatta, hanem egyvelege a viselkedésünknek, a beszédstílusunknak, gesztikulációinknak, megjelenésünknek.

Az utóbbi években egyre többen ismerik fel a stílus fontosságát. Egyre tudatosabban figyelnek arra, hogy milyen képet mutatnak magukról a külvilág felé. Ez a tudatosság egyre szélesebb körben jelenik meg az üzleti életben és a magánszférában egyaránt.

Stílusunk megmutatkozása az első benyomással kezdődik. Tudományos tények is alátámasztják, hogy ez mekkora jelentőségű. Később ezt megváltoztatni nem, vagy csak nagyon nehezen lehet.

A személyes imázs, az énmárka építése mára már az üzleti kultúra részévé vált. Egy üzletember hitelességét megerősíti, és az általa képviselt cégről kialakult képet is nagyban befolyásolja az első benyomás.

 A szociálpszichológia már nagyon régóta vizsgálja ezt a jelenséget. Jobb ha tudjuk, hogy nem is percek, hanem mindössze másodpercek szükségesek ahhoz hogy az első benyomás alapján a másik emberben kialakuljon rólunk egy kép. Ez a kép pedig olyan lesz, mintha velünk szemben folyamatosan napszemüveget viselnének, amely kiszűr minden olyan ellentétes információt, ami a rólunk eldöntött képet zavarja. Vagyis a későbbiekben hiába próbáljuk meggyőzni a szemben álló felet az ellenkezőjéről, nem is nagyon fog eljutni másfajta információ hozzá, mint amit már ő eldöntött rólunk. Ráadásul a negatív előítélet sokkal nehezebben változtatható meg a későbbiekben, mint a pozitív.

A stílus szerencsére nem csupán adottság kérdése, hanem tanulható képesség. Elsajátításában segítségünkre lehetnek különböző stílusközvetítéssel foglalkozó szakemberek, mint például a stílustanácsadók, öltözködési tanácsadók, stylistok, stíluskommunikátorok.

a kép forrása: Pinterest, Pinterest és  Pinterest
Previous
Previous

Amit a Vouge magazinról tudni érdemes

Next
Next

A csodálatos Coco Chanel és a Chanel divatház