A csodálatos Coco Chanel és a Chanel divatház

A csodálatos Coco Chanel és a Chanel divatház


Hogyan lesz egy szegény árvából hatalmas divatbirodalom tulajdonos?

Coco Chanel fordulatokkal teli élete választ ad erre a kérdésre.


A Chanel divatház létrejötte Gabrielle ̋Coco ̋ Chanel nevéhez fűződik, akinek egyszerű varrónői pályafutása hatalmas divatbirodalomban vált teljessé.


1883-ban született a vidéki Franciaországban, Saumur-ban. Édesanyja halála után testvéreivel együtt árvaházba került. Kilátástalan helyzete miatt kemény akaratú, elszánt, lázadó fiatal nő lett belőle.

Már fiatal lányként észrevette, hogy milyen hatása van a férfiakra, és ezt mindig ki is használta. Nem sok választása volt, ha vinni akarta valamire az életben, mint az, hogy keres egy férfit, akinek a vagyona lehetővé teszi, hogy elérje céljait. Ennek az intézményesített formája a házasság volt, azonban az ezzel járó kötöttségeket és kötelezettségeket nem akarta vállalni.


1913-ban nyitotta meg első üzletét Párizsban, a Deauville üdülővárosban, egy olyan férfi csodáló segítségével, aki karrierje során kulcsfontosságú pénzügyi támogatást és társadalmi kapcsolatokat biztosított számára.


Olyan öltözékekkel és kiegészítőkkel állt elő, amelyek messze túlmutattak a XIX. századi hagyományokból táplálkozó öltözködési szokásokon. Ezzel új trendet teremtett a hölgyek öltözködésében.

A Chanel ruháinak nagy része jersey volt, divattervező karrierjének korai éveiben Chanel elsősorban alacsony ára miatt vásárolta ezt az anyagot. A szövet tökéletesen illeszkedett a Chanel designjához, amely egyszerű volt, praktikus és gyakran ihlették férfi ruhák, különösen az I. világháború kitörésekor használatos egyenruhák.


Kitűnő érzékkel jósolta meg, hogy az I. világháború változásai hogyan hatnak a nők gondolkodásmódjára és ízlésére, haladó szellemének következtében szalonja szárnyalni kezdett.

Az 1920-as években megszületett „kis fekete ruhát” is állítólag az I. világháború okozta mély gyász inspirálta.


Chanel saját életmódja táplálta elképzeléseit arról, hogy a modern nőknek hogyan kell kinézniük, cselekedniük és ruhát viselniük. Vékony, kisfiús alakja és rövidre vágott haja ideál lett, ugyanúgy, mint napbarnított bőre, aktív életmódja és a pénzügyi függetlensége. Egész karrierje során sikeres self-brandinget folytatott.


Coco Chanel a jelenben élt, ruháit a dolgozó és modern nők számára készítette.

Chanel új stílusa, amely egyenes vonalakkal és lerövidített szoknyákkal járt együtt, lehetővé tette a nők számára, hogy elhagyják fűzőiket, és szabadságot adott nekik a háború miatt szükségessé vált gyakorlati tevékenységeikhez.


Nemcsak ruhakreációi, de a No.5 nevű parfümje is nagy népszerűségnek örvendett. Zseniális üzletasszony volt, aki bevételeinek java részét a tömegek számára is elérhető kozmetikai termékekből és kiegészítőkből produkálta. A haute couture darabok a forgalom néhány százalékát jelentették csak.


A II. világháború idején egy náci német tiszttel folytatott szerelmi viszonyt, aki a német hírszerzés kulcsembere volt, és az információit egyenesen Göbbelsnek szállította. Chanel híres volt antiszemita nézeteiről. A háború utáni felelősségre vonást kapcsolatainak köszönhetően kerülhette csak el, de Svájcba emigrált a törvények elől.


Az ötvenes évek elejére tervezte visszatérését, nekilátott a női divat megmentésének és újjáélesztésének. 1953-ban debütált visszatérő kollekciójával. Frissítette a klasszikus megjelenést, átdolgozva a klasszikus tweed- mintákat, annyira jól sikerült, hogy a gazdag nők és hírességek visszatértek a bemutatótermébe.


A Chanel-ruha egy új generáció státusszimbólumává vált, amely keményebb vagy tweed anyagból készült, karcsú szoknyája és gallér nélküli kabátkája volt, aranyozott gombokkal és patch zsebekkel. Ugyanúgy, ahogy ma is ismerjük a Chanel kosztümöt.


Egészen 1971-ben bekövetkezett haláláig a márka szárnyalni tudott. A halála napján még dolgozott. 88 évet élt.


Coco halála után a Chanel divatház története tovább folytatódott.


Chanel 1971-es halála után számos asszisztense tervezte a couture és a ready-to-wear vonalat, amíg Karl Lagerfeld 1983-ban át nem vette a haute couture designt.






Karl Lagerfeld 80-as évekbeli színrelépését követően új időszámítás kezdődött a márka életében. (Egészen 2019-ben bekövetkezett haláláig a Chanel fő tervezője maradt.)

1983-as első kollekciója óta szezonról szezonra olyan különlegességekkel rukkolt elő, amelyet a tehetős tinédzserektől kezdve a vagyonos nagymamákig mindenki imád, egyik kasszasikert követi a másik.

Lagerfeld azon képessége, ahogy a Chanel archívumot folyamatosan megújítja, tanúskodik arról, hogy Gabrielle Chanel még mindig hozzájárul a női divathoz a huszonegyedik században.



Previous
Previous

Mi az a stílus?